PRIPREMITE SVOJ ORGANIZAM ZA NADOLAZEĆE PROLJEĆE

Kako se hraniti i kako izbjeći “proljetni umor”?

JELOVNIK ZA PROLJEĆE

PROLJETNI UMOR

Došlo je vrijeme da monotoni zimski jelovnik obogatimo svježim namirnicama koje su dostupne u proljeće. Raznolikošću vrsta namirnica i boja u tanjuru razveselimo sebe i svoju obitelj te ojačajmo naš imunološki sustav uravnoteženim i raznolikim sastavom proljetnog jelovnika.

Naravno, prepuštamo Vama i Vašoj mašti moguće kombinacije, ovisno o Vašim prehrambenim navikama, raspoloživosti namirnica, vremenskim i materijalnim mogućnostima.

Jelovnik je primjeren za cijelu obitelj, odnosno za sve članove obitelji (djeca starija od 2 godine, odrasli, starije osobe) koji ne boluju od neke bolesti zbog koje trebaju provoditi poseban način prehrane.

Pojedinu navedenu vrstu namirnice ili jela možete zamijeniti sličnom namirnicom iz iste skupine ili sličnom vrstom jela.

Ponekad, i uz dovoljno kvalitetnog sna, osjećamo da nismo “u formi” i da nam je smanjena radna sposobnost. Takve smetnje počinju istekom zime i traju do pojave prvog obilnog i jeftinog voća i povrća krajem proljeća. Uzrok im je nedostatak vitamina C, koji organizam, zbog jednolične prehrane zimi, nije dobivao u dovoljnim količinama. Zbog manjka vitamina C je smanjena iskorištenost kisika u stanicama i tkivima, a uz to dolazi i do slabljenja imunoloških snaga organizma, pa on lakše obolijeva.

Proljetni umor obilježen je vrlo brzim zamaranjem, manjkom koncentracije, stalnim zijevanjem i potrebom spavanja tijekom dana. Smetnje nestaju ubrzo nakon unosa namirnica koje sadrže veće količine vitamina C. Stoga cijele zime i u proljeće treba trošiti što više voća i povrća jer je iskoristivost i učinkovitost vitamina C iz prirodnih izvora bolja nego iz onih umjetnih.

Na primjer:

  • mlijeko možete zamijeniti kiselim mlijekom, jogurtima raznih vrsta, bioaktivom ili acidofilom (preporučuje se djelomično obrano mlijeko, odnosno mlijeko s manje masti, kao i manje masni sirevi);
  • blitvu možete zamijeniti špinatom, mladim koprivama, mješavinom zelenja;
  • zelenu salatu možete zamijeniti rikulom, matovilcem, listovima maslačka;
  • kelj možete zamijeniti brokulom, kupusom, porilukom, mladim zelenim mahunama;
  • koristite što više svježeg povrća i voća (prethodno opranog!);
  • birajte manje masno meso i perad;
  • vrijeme termičke obrade (pečenje, kuhanje, pirjanje itd.) prilagodite vrsti namirnica – hranu nemojte više puta podgrijavati.

Uputno je na spavanje ići nešto ranije nego obično. Ujutro odmah ustanite i budite aktivni. Vježbajte najmanje pet minuta uz otvoren prozor, u trenirci. Tuširajte se naizmjence toplom i hladnom vodom, tako da hladna bude posljednja. Nakon toga se dobro istrljajte ručnikom, od periferije prema srcu. Doručkujte bez žurbe. Navečer pomaže topla kupka s eteričnim uljima koja potiču mijenu tvari, krvotok i smiruju.

Tijekom dana budite tjelesno aktivni najmanje 30 minuta, trčite, hodajte, plivajte i slično. Uza sve nabrojeno, neophodno je popiti najmanje 1,5 litru vode na dan, jer voda podiže osjećaj tjelesne snage i regulira probavu, čime se smanjuje i osjećaj umora.

PROLJEĆE DOLAZI…